۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

احتمال مداخله ارتش مصر برای برکناری حسنی مبارک

خبرگزاری رویتر امروز در گزارشی از قاهره نوشت، علیرغم درگیریهای شدید ساعات گذشته که دستکم پنج کشته و صدها مجروح برجای گذاشت، میدان التحریر قاهره صبح امروز در تصرف و کنترل کامل مخالفان حسنی مبارک است.

گفته می شود نیروهای امنیتی و پلیس مخفی مبارک عاملان اجرای حمله دیروز به تظاهرکنندگان در میدان التحریر بودند.

در پی حملات وحشیانه روز و شب گذشته به تظاهرکنندگان، درخواستها از ارتش برای قرار گرفتن در کنار مردم افزایش یافته است.

منابع خبری در قاهره می گویند، با بحرانی شدن اوضاع در پایتخت مصر، احتمال اینکه ارتش برای نجات کشور و جلوگیری از خونریزی بیشتر، حسنی مبارک را سرنگون کند، وجود دارد.

برخی منابع همچنین از بروز اختلاف میان مقامات دولت و فرماندهان نظامی خبر می دهند.

یک کارشناس مصری می گوید، رفتار وحشیانه طرفداران مبارک در میدان التحریر، ضد حمله ای علیه مواضع اخیر ارتش محسوب می شود زیرا ارتش برخورد قهر آمیز با مردم را رد کرده است.

وی افزود، یکی از اهداف مهم نزدیکان مبارک در حوادث دیروز این است که ارتش را در برابر عمل انجام شده قرار دهند و با بدنام کردن ارتش در چشم معترضان، این نهاد نظامی را در میدان برخورد با مردم وارد کنند.

امروز در قاهره اعلام شد مخالفان حسنی مبارک آماده تظاهرات گسترده برای فردا جمعه می شوند. و این در حالیست که طرفداران مبارک نیز در خیابانها حضور دارند.

آخرین گزارشها حاکیست که تدابیر امنیتی در میدان التحریر قاهره از صبح امروز تشدید شده است.

از سوی دیگر یک تحلیگر مسائل مصر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت، یک ژنرال ارشد آمریکائی برای گفتگو با مبارک به قاهره رفته است.

وی گفت، واشنگتن تلاش می کند مبارک را متقاعد سازد که از قدرت کنار رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر